Відповідно до Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, у школах має бути забезпечене належне природне і штучне освітлення, рівні якого мають відповідати вимогам ДБН В.2.5-28:2018 «Природнє і штучне освітлення». Саме це є необхідною умовою збереження загальної та зорової працездатності, попередження розладів зору.
Показником природної освітленості приміщень є коефіцієнт природної освітленості (КПО) – процентне відношення горизонтальної освітленості всередині приміщення до освітленості назовні з захистом від прямих сонячних променів. Найбільша освітленість у першій половині дня у всіх широтах спостерігається при східній і південній орієнтації вікон.
КПО в навчальних приіщеннях повинен дорівнювати 2,5% на робочих місцях 3-го ряду робочих столів учнів (1 м від внутрішньої стіни).
Достатність і рівномірність освітлення можна оцінити за світловим коефіцієнтом (СК) (відношення загальної площі вікон до площі підлоги), величина якого має становити 1:4-1:5.
Для захисту від прямих променів сонця, запобігання перегріву навчальних приміщень вікна повинні бути облаштовані сонцезахисними засобами (підйомно-поворотні жалюзі, козирьки, ролети, тощо), які легко очищаються від пилу та миються.
Для максимального використання денного світла і рівномірного освітлення навчальних приміщень:
– мити вікна регулярно (не рідше 2 разів на рік);
– на підвіконнях не дозволяється розташовувати рослини, які перешкоджають доступу прямого сонячного світла, тощо
Лампи, що перегоріли, підлягають своєчасній заміні. Також заміні підлягають люмінесцентні лампи у разі створення під час роботи шуму, миготіння та стробоскопічного ефекту.
В Україні з вересня до травня необхідно підвищувати рівень освітлення навчальних приміщень за допомогою штучного освітлення. Штучне освітлення приміщень шкіл може бути забезпечено люмінесцентними лампами та лампами розжарювання з відповідною арматурою, яка повинна давати розсіяне світло, бути безпечною та надійною.
Рівень штучного освітлення навчальних приміщень шкіл повинен бути 400-500 лк.
В одному приміщенні не слід використовувати одночасно люмінесцентні лампи і лампи розжарювання, а також лампи різної колірної температури.
Для освітлення найбільш віддалених від вікон рядів робочих столів учнів у навчальних приміщеннях слід передбачати окреме включення усіх рядів електроламп.
Гігієнічне нормування освітлення передбачає створення оптимальних умов для роботи очей. Недостатня і неправильна освітленість призводить до прогресуючого погіршення здоров’я, зниження працездатності, підвищення нервово-психологічної напруги, стомлюваності.
Особливо стимулює роботу мозку денне світло. І якщо його достатньо, додаткове освітлення не вмикається. Сонячне світло тонізує і зміцнює організм, підвищує загальну опірність захворюванням, створює умови, необхідні для нормального росту і розвитку дітей і підлітків.
Освітленість визначають за допомогою люксметрів. Заміри повинен проводити кваліфікований спеціаліст атестованої та акредитованої лабораторії. Проводити вимірювання освітленості в навчальних приміщеннях рекомендовано не менше 2 разів на рік (не менше 4 точок у 3-5 приміщеннях), один з яких проводиться у листопаді чи грудні.
Для проведення замірів освітленості можна звернутися у Дніпропетровський обласний центр контролю і профілактики хвороб Міністерства охорони здоровя України (м.Дніпро, вул. Щербаня, 6, тел.731-96-73 відділ епідеміологічного нагляду (спостереження) та профілактики неінфекційних хвороб).
Автор: лікар із загальної гігієни відділ епідеміологічного нагляду (спостереження)
та профілактики неінфекційних хвороб ДУ “ДОЦКПХ МОЗ” Підгайна С.О.
Керівництво: заступник генерального директора Похмурко І.В.