НА КРУГЛОМУ СТОЛІ У КОМІТЕТІ ЗДОРОВʼЯ АКТУАЛІЗУВАЛИ ПИТАННЯ ДОТРИМАННЯ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД ШКОДИ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ НА РОБОЧИХ МІСЦЯ


29 березня 2023 року Центр громадського здоров’я взяв участь у круглому столі «Стан дотримання вимог статті 13 Закону України № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», організованого Комітетом з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування у партнерстві з Бюро ВООЗ в Україні та громадською організацією «Життя». 

За результатами круглого столу учасники події затвердили Резолюцію з метою активізації дотримання законодавства щодо захисту населення від шкоди тютюнового диму на робочих місцях та забезпечення високого рівня дотримання ст. 13 Закону України № 2899-IV.

Під час події учасники обговорили досягнення країни у виконанні антитютюнового законодавства,  дотримання заборони куріння у визначених законом місцях, наслідки для здоров’я людини від шкоди вторинного тютюнового диму сигарет і кальянів, викидів електронних сигарет і сигарет для нагрівання та реалізацію нагляду (контролю) для забезпечення бездимного середовища для громадян, перш за все на робочих місцях у приміщеннях.

Коли Україна ратифікувала рамкову конвенцію із боротьби проти тютюну (РКБТ) ВООЗ у 2006 році, відтоді досягла значних успіхів у сфері контролю над тютюном, зокрема, завдяки впровадженню ефективних законодавчих норм.

У період з 2010 по 2017 роки за даними Глобального опитування  дорослих щодо вживання тютюну, поширеність куріння серед дорослого населення в країні  знизилася на 20%. Це неабияке досягнення.

Наразі Центр громадського здоров’я разом з партнерами  робить усе можливе, щоб підтримати дотримання антитютюнового законодавства та права громадян на бездимне середовище.

За даними ВООЗ вторинний тютюновий дим є причиною передчасної смерті 1,2 мільйона людей щороку, серед яких 65 000 дітей. На жаль, у цю статистику потрапляють і життя громадян України.

Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, у статті 8 зобов’язує держави-учасниці вживати ефективних законодавчих, виконавчих, адміністративних й інших заходів, що забезпечують захист від впливу тютюнового диму на робочих місцях усередині приміщень. Керівні принципи реалізації статті 8 РКБТ ВООЗ однозначно вказують: «Безпечного впливу тютюнового диму не існує».

Чинне законодавство України, відповідно до РКБТ ВООЗ, захищає здоровʼя людей від шкоди тютюнового диму та будь-яких викидів нікотинових виробів у всіх громадських та робочих приміщеннях. Ст. 13 Закону України № 2899-ІV надає вичерпний перелік вільних від куріння місць та вказує, що заборона поширюється на куріння, вживання та використання тютюнових виробів, кальянів, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, сигарет для нагрівання.

Згідно з дослідженнями Київського міжнародного інституту соціології, проведеним у травні 2022 року, 86 % респондентів підтримують розширення переліку громадських місць, вільних від куріння.

Результати громадського моніторингу кафе, барів, ресторанів, проведеного волонтерами всеукраїнської кампанії «Молодь вільна від куріння» протягом вересня-грудня 2022 року, демонструють, що абсолютна більшість субʼєктів господарювання дотримуються заборони куріння в приміщеннях, проте 20% закладів ресторанного господарства не дотримуються антитютюнового законодавства. У 88% випадків волонтери фіксували куріння кальяну в приміщеннях закладів, що становить серйозну загрозу для здоровʼя людей.

«Вживання тютюну – одна з основних причин неінфекційних захворювань та передчасних смертей, яким можна запобігти через запровадження комплексних заходів, що довели свою ефективність у багатьох країнах. Необхідність реалізації положень Конвенції було також включено до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом від 2014 року, що є ще одним стимулом рухатися в напрямі боротьби проти тютюну. За 11 років після підписання РКБТ ВООЗ, завдяки спільним зусиллям Міністерства охорони здоров’я України, народних депутатів, міжнародних та громадських організацій, вдалося заборонити рекламу, просування та спонсорство тютюну, звільнити громадські місця від тютюнового диму, запровадити графічні попередження про шкідливість куріння на пачках сигарет, у рази збільшити податки на тютюн. Усе це дало змогу суттєво скоротити поширеність куріння в Україні та підвищити його соціальну неприйнятність. Разом із тим, ми маємо посилювати нашу боротьбу проти епідемії тютюнокуріння», — розказала Ірина Сорока, керівниця відділу профілактики неінфекційних захворювань.

У закладах, де порушують заборону куріння, працівники на своїх робочих місцях наражаються на вторинний тютюновий дим упродовж усього робочого дня. Так само від вторинного тютюнового диму страждають відвідувачі закладів ресторанного господарства, серед яких діти та молодь.

За даними Держпродспоживслужби у 2022 році до органу надійшло 89 скарг громадян про порушення вимог статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» та перевірено лише 14 суб’єктів господарської діяльності у звʼязку із зупиненням заходів нагляду (контролю) на час воєнного стану. Таким чином, протягом 2022 року в 87 % випадків громадяни не змогли скористатися Законом, щоб захистити своє здоровʼя та скористатися правом на бездимне середовище.

З огляду на те, що Кабінетом Міністрів України були внесені зміни, які створюють можливість проведення заходів нагляду (контролю) за зверненнями громадян про порушення антитютюнового законодавства, Центр закликає користуватися мобільним сервісом та повідомляти про такі порушення. 

Важливо пам’ятати, що в Україні тютюнові вироби, їх виробництво, експорт, імпорт, продаж і споживання врегульовано такими документами:

  • Закон «Про заходи щодо запобігання та зменшення вживання тютюнових виробів й їх шкідливого впливу на здоров’я населення» (набрав чинності 11.07.2022 року).
  • Закон «Про державне регулювання виробництва й обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
  • Закон «Про рекламу» регулює різні питання щодо реклами тютюну, спонсорства та маркетингу.
  • У 2018 році ВРУ прийняла Національний план заходів щодо неінфекційних захворювань, який містить положення щодо контролю над тютюном, які відповідають вимогам РКБТ ВООЗ.

Трансляція доступна на сторінці Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

Print Friendly, PDF & Email