Як лабораторіям підготуватися до роботи в електронній системі охорони здоровʼя – розʼяснення МОЗ


Усі субʼєкти господарювання незалежно від форми власності та їх спеціалізації, які провадять медичну практику, невдовзі працюватимуть в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ).

Для цього минулого року Кабінет Міністрів України ухвалив відповідну постанову, яка передбачає вимогу забезпечити обовʼязкову реєстрацію та роботу ліцензіатів в ЕСОЗ з 31.03.2023 р. Ця вимога поширюється і на лабораторні заклади.

Цифровізація медичної сфери дозволить сформувати єдиний простір медичних даних, в якому вся інформація про здоровʼя пацієнта, а саме: відомості щодо стану, інформація про імунізацію, лабораторні дослідження, госпіталізації тощо, буде зберігатися централізовано та захищено.

Так, для більш ефективного прийняття клінічних рішень доступ до повноцінної медичної історії пацієнта буде доступний для всіх лікуючих лікарів, до яких звертається пацієнт, незалежно від того, в якому закладі пацієнт отримує меддопомогу – комунальному чи приватному. При цьому пацієнт зможе самостійно надавати дозвіл на доступ до своїх даних медичним працівникам.

Які вимоги поширюються на лабораторії?

Згідно з  пунктом 13 ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 285, ліцензіат медичної практики зобов’язаний серед іншого: зареєструватися в Реєстрі суб’єктів господарювання електронної  системи охорони здоровʼя та забезпечити внесення первинно-облікової медичної документації у системи відповідно до законодавства.

Відповідна норма поширюється на всіх юридичних осіб незалежно від їх організаційно-правової форми та фізичних осіб-підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики. Незалежно від того, чи субʼєкт господарювання уже займається зазначеним видом господарської діяльності, чи отримує ліцензію вперше.

Водночас слід підкреслити, що за реєстрації в ЕСОЗ отримувати нові ліцензії чи вносити зміни до чинних ліцензій з медичної практики суб’єктам господарювання не потрібно.

Які дані мають обовʼязково вносити лабораторії?

Наразі обовʼязковою є вимога для ліцензіатів, зокрема для виключно лабораторних закладів щодо внесення до Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в ЕСОЗ таких відомостей:

  • згідно з підпунктом 1 пункту 4 наказу МОЗ України від 29.02.2020 №587 «Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я») – медичних записів та записів про направлення, які стосуються надання медичних послуг у рамках програми державних гарантій (для всіх надавачів медичних послуг, які уклали договори з НСЗУ), а також всіх інших закладів, які зобов’язані надавати пацієнтам медичну допомогу безоплатно відповідно до закону або договору;
  • згідно з підпунктом 3 пункту 4 наказу – медичних записів осіб з підозрою на інфікування або з підтвердженим діагнозом захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) (для всіх закладів охорони здоровʼя та фізичних осіб – підприємців, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики).

Інші медичні записи ліцензіат медичної практики може вносити до системи за згодою пацієнта відповідно до порядків ведення відповідних реєстрів. Надалі повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації відбуватиметься поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до нормативно-правових актів.

Як лабораторії підготуватися до роботи в ЕСОЗ?

Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно передусім обрати медичну інформаційну систему (МІС), яка має необхідний функціонал для роботи лабораторії в ЕСОЗ.

Це спеціальне програмне забезпечення, яке розробляється приватними компаніями та забезпечує внесення даних в ЕСОЗ. Сьогодні таких систем понад 30, кожна з них успішно пройшла тестування відповідності технічним вимогам та вимогам захисту, установленим державою.

Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі «Підключені до ЕСОЗ МІС».

Детальна інструкція щодо вибору МІС та реєстрації в ЕСОЗ розміщена на сайті системи: https://bit.ly/2HKG6pJ

Якщо в закладі (лабораторії) вже функціонує медична (лабораторна) інформаційна система, яка не підключена до ЕСОЗ, то ви можете як розширити свою програмну інфраструктуру шляхом впровадження зазначеного вище програмного забезпечення в наявне, так і забезпечити підключення вашої системи до центральної бази даних ЕСОЗ.

Якщо ви маєте намір щодо підключення, то необхідно діяти за таким алгоритмом:

  • визначити який саме функціонал ЕСОЗ необхідний буде для вашої лабораторії;
  • здійснити розробку такого функціонала;
  • отримати сертифікат відповідності комплексної системи захисту інформації (КСЗІ) вимогам, установленим ДССЗЗІ;
  • подати запит адміністратору ЦБД ЕСОЗ (ДП «Електронне здоровʼя» на проведення тестування;
  • успішно пройти тестування та отримати висновок щодо відповідності функціонала  технічним вимогам;
  • за необхідності – провести навчання серед користувачів.

Зазначений алгоритм потребуватиме часу на впровадження. Проте після цього ваша медична (лабораторна) інформаційна система стане повноцінною частиною ЕСОЗ.

З питань підключення до електронної системи охорони здоровʼя, будь ласка, звертайтесь до адміністратора ЦБД ЕСОЗ: join@ehealth.gov.ua

Детальніше про підключення МІС: https://ehealth.gov.ua/yak-pidklyuchyty-mis-do-systemy-ehealth/

 

Джерело: за інформацією Міністерства охорони здоров’я України

Print Friendly, PDF & Email